Technologische ontwikkelingen gaan het kapsalon niet voorbij!

moderne technologie in de kapsalonVeel mensen vrezen vanwege de verregaande automatisering voor hun baan. Een vak als kapper, zal echter niet zo snel door een machine worden overgenomen. Wie wil er nu door een robot geknipt worden? Niet alleen zullen de klanten voor hun veiligheid vrezen, maar ook het persoonlijke en sociale aspect van een kappersbezoek is ontzettend belangrijk. Dit wil niet zeggen dat alle technologische ontwikkelingen aan het kapsalon voorbijgaan. Is jouw kapsalon nog bij de tijd?

De basis van het kappersvak is mensenwerk

Als kapper en salonbeheerder zul je goed met mensen om moeten kunnen gaan. Voor veel mensen is een bezoek aan de kapper, meer dan snel de puntjes knippen of een nieuw kapsel aanmeten. Steeds vaker is het voor de klant ook een momentje voor zichzelf. De ene klant vindt het heerlijk om bij te babbelen, de ander houdt juist van stilte. Aan jou de taak om dit goed aan te voelen en hierop in te spelen. Ook heb je een adviserende rol over haarverzorging, haarproblemen en voor het perfect afstemmen van het kapsel op de fysieke en persoonlijke eigenschappen van de klant. De basis van het kappersvak is mensenwerk, maar…laat nieuwe technologieën zeker niet links liggen. Ze kunnen je werk beslist verrijken en een belangrijke bijdrage leveren voor meer succes!

Doe je al aan social media marketing?

Een eigen website? Dat heeft elke zichzelf serieus nemende salonhouder ondertussen wel. Een Facebook-pagina? Ook dat mag vandaag de dag niet missen, dat weet ook iedereen. Maar zet je dit ook op de juiste manier in? Social media marketing is een vak apart geworden en zeker de moeite waard om je als salonhouder in te verdiepen of om eventueel experts op dit gebied in te roepen. Voor meer succes is het de bedoeling dat je hier actief mee aan de slag gaat en een eigen strategie opzet. Zorg dat je regelmatig status updates plaatst of relevante blogberichten over jouw vak schrijft en deelt. Denk bovendien niet alleen aan Facebook; online sociale netwerken als Instagram en Pinterest zijn ook razend populair. Stimuleer je klanten om ‘selfies’ te posten nadat ze bij jouw kapsalon zijn geweest, om online reviews te schrijven of schrijf een social media wedstrijd uit!

Een eigen kapsalon app

Ook dat mag langzamerhand niet meer ontbreken bij een moderne kapsalon. Door een eigen app te maken voor je kapsalon maak je het je klanten gemakkelijker om een afspraak te maken. Deze extra service kan consumenten overhalen om voor jouw salon te kiezen in plaats van die van je concurrenten. Het is geen geheim dat steeds meer mensen het liefst online via hun smartphone of tablet een afspraak maken. Je klanten hoeven zich maar één keer te registreren en kunnen dan via hun account gemakkelijk online reserveren, hun gegevens bekijken of wijzigen en hun reserveringen checken of wijzigen. Voor jou betekent dat bovendien dat je niet constant telefoontjes hoeft aan te nemen, alles regelt zich bijna als vanzelf. Je hebt dus nog meer tijd en aandacht voor de klanten in je salon. Uiteraard kun je zelf precies aangeven op welke dagen en tijdstippen er gereserveerd kan worden. Gemakkelijk voor je klant, tijdwinst voor jou! Enkele voorbeelden zijn Salonware, iMediastars en Salonhub.

Virtual Imaging voor kapsalons

Virtual imaging is vandaag de dag ook populair. Binnen het kapsalon betekent dit dat je de klant de mogelijkheid biedt om hem of haar binnen korte tijd vele ‘voor’ en ‘na’ beelden te laten zien van diverse soorten kapsels, haarstijlen en haarkleuren. Maar dan uiteraard zonder dat hier eerst de schaar aan te pas komt! Met behulp van een camera en een programma met een uitgebreide database aan kapsels kun je je klanten allerlei kapsels laten uitproberen, voordat je daadwerkelijk aan de slag gaat. Je klant krijgt zo een beter beeld van wat wel en niet mooi bij hem of haar past. Hoewel jij met je geoefend oog je klant uiteraard perfect kunt adviseren, geldt voor veel mensen dat ze het toch eerst bij zichzelf willen zien. Met behulp van virtual imaging kun je je klantentevredenheid aanzienlijk vergroten. Een voorbeeld van een programma voor virtual imaging is de Salon Styler Evo.

Interactieve display in plaats van een kappersspiegel

De technologie gaat blijkbaar nog een stapje verder. Samsung ontwikkelde zelfs al een interactieve mirror display voor in kapsalons. Dit is een beeldscherm dat er in ‘rust’ gewoon uitziet als een kappersspiegel, maar die de klant ook allerlei haarstijlen, trends en kleuren kan tonen en hieruit kan laten kiezen. Hiervoor wordt een Intel RealSense 3D-cameratechnologie ingezet. Een bezoek aan de kapper kan daardoor omschreven worden als een ‘digitaal real-life consult’. De klant kan experimenteren met diverse soorten kapsels en dan een keuze maken. In mei van dit jaar werd een kapsalon in het Koreaanse Seoul al voorzien van vier van deze interactieve mirror displays. Samsung wil nog dit jaar deze ‘kappersspiegels’ over de hele wereld verkopen.

Kortom; het kappersvak blijft een ambacht. Het is handwerk dat je tijdens een opleiding krijgt aangeleerd om vervolgens een beroep mee uit te oefenen. Maar het is geen vak dat stil is blijven staan in de tijd, het groeit op zijn eigen manier mee met alle innovatieve technologische ontwikkelingen van deze tijd!

← Terug naar overzicht

Lidmaatschap aanvragen

Wenst u deel uit te maken van het netwerk van gecertificeerde professionelen uit de sector? Aarzel dan niet om lid te worden van onze beroepsfederatie!

Meld je online aan als lid!

Zoek een gecertificeerd behandelaar